Tylko kilka kliknięć i mądrze wybierasz dokładnie to, co interesuje Ciebie i Twoją rodzinę. Ty wyszukujesz, oceniasz i wpisujesz do swojego kalendarza.
Pomorska Kolej Metropolitalna - fakty i ciekawostki, czyli jak nie nudzić się z dzieckiem w podróży
Drodzy Rodzice, bez względu na to, czy jeździcie PKM codziennie, czy okazjonalnie, warto zająć sprawić, żeby dzieci się nie nudziły. Podróż minie szybciej, a Wy zyskacie autorytet najmądrzejszych rodziców na świecie.
Od 1 września 2015 roku mieszkańcy Trójmiasta i okolic mogą korzystać z nowego środka transportu - Pomorskiej Kolei Metropolitalnej (PKM). Dla wielu osób stanie się ona codziennym sposobem dotarcia do pracy czy szkoły. Dla innych największą inwestycją w historii samorządu województwa pomorskiego. Jeszcze inni zwrócą uwagę na to, że trasa biegnie historycznym szlakiem Kolei Kokoszkowskiej istniejącej w latach 1914-1945.
Co wybudowanie PKM oznacza dla mieszkańców Trójmiasta?
Wizja
Trasa kolejowa, zwana Koleją Kaszubską lub Kokoszkowską, istniała do 1945 roku, kiedy wysadzili ją Niemcy. Od wielu lat myślano o jej odbudowie. Zmieniła się jednak zabudowa mieszkalna Trójmiasta, wymagania techniczne, podejście do transportu kolejowego, powstały nowe drogi. Wszystko to uwzględnia PKM. Chociaż część trasy wytyczono przez słabo zurbanizowaną część miasta, z góry uwzględniono w planie drogi dojazdowe, które w przyszłości mają służyć mieszkańcom nowych osiedli. Część obszarów znajdujących się w pobliżu torów PKM przeznaczono na tereny rekreacyjne dla mieszkańców. Obecnie trasa liczy 20 przystanków: od przystanku Gdańsk Główny do przystanku Gdynia Główna. Jednak większość pociągów na tej trasie jeździ w relacji: Gdańsk Wrzeszcz – Gdańsk Port Lotniczy. Przejazd z Wrzeszcza do Gdyni Głównej trwa ok. 50 minut. W przyszłym roku planuje się budowę dwóch kolejnych przystanków PKM: Gdynia Karwiny i Gdynia Stadion wraz z węzłem transportowym Karwiny, który wybudować mają wspólnie miasta Gdynia i Sopot.
Nowoczesne pociągi
Cały tabor PKM ma rok produkcji 2015. Wszystkie wagony są klimatyzowane i mają zamontowany monitoring. Toalety są obszerniejsze niż te, które znamy ze starych pociągów SKM, i pracują w obiegu zamkniętym, dzięki czemu można z nich korzystać na całej trasie. W pociągu nie ścianek działowych, co doceni na pewno przy przechodzeniu każda mama z wózkiem i osoba niepełnosprawna na wózku inwalidzkim. Dodatkowo, środkowa część każdego składu ma specjalny przedział dla osób z wózkami i rowerami. Wagony są wyposażone w wysuwane stopnie w drzwiach, ułatwiające bezpieczny wjazd wózkiem do pociągu.
Wygodne i bezpieczne przystanki
Cała linia PKM została od początku zaprojektowana jako linia przyjazna osobom niepełnosprawnym i matkom/rodzinom z małymi dziećmi w wózkach. Na każdym przystanku są co najmniej dwie windy (na przystankach Matarnia i Port Lotniczy aż po 4) umożliwiające wjechanie z wózkiem na każdy z peronów. Na kilku przystankach – Jasień, Matarnia i Port Lotniczy – są też dodatkowe pochylnie ułatwiające wjazd wózkiem na przystanek PKM.
Zainstalowany jest także monitoring, dzięki czemu z budynku Lokalnego Centrum Sterowania PKM na Matarni możliwe jest już kontrolowanie sytuacji na wszystkich przystankach i w innych kluczowych lokalizacjach (łącznie wzdłuż całej linii jest ponad 300 kamer!).
Przystanki wyposażono w wyświetlacze z wysokim kontrastem, dobre oświetlenie i nagłośnienie, dzięki któremu wszędzie dobrze słychać komunikaty.
Przy przystankach PKM dostępnych będzie 702 miejsc parkingowych dla samochodów oraz 296 miejsc dla rowerzystów.
Iluminacja przystanków
Dzięki ozdobnej perforacji ścian przystanków, którą zaprojektowała gdańska artystka – Anna Waligórska, wieczorem oraz w nocy można podziwiać niezwykłą iluminację obiektów kolejowych. Z wnętrza przystanków, gdzie zamontowane zostały najnowocześniejsze oprawy LED-owe, przez specjalnie zaprojektowaną perforację ścian, wydobywają się promienie światła, które w widowiskowy sposób oświetlają najbliższą okolicę.
Wieczorem warto zwrócić uwagę na iluminację wiaduktu kolejowego nad ul. Słowackiego. Na co dzień obiekt ten ma być podświetlony na biało, a okazjonalnie iluminacja będzie wzbogacana o kolory związane z przypadającym akurat wydarzeniem lub rocznicą.
Do podświetlenia wiaduktu PKM obiektu użyto najwyższej jakości naświetlaczy LED-owych RGBW. Iluminacja ta jest szczególna również ze względu na nowatorskie systemy sterowania, które pozwalają w czasie rzeczywistym sterować oświetleniem z dowolnego miejsca poprzez interfejs na stronie internetowej.
Przy oświetleniu przystanków PKM wykorzystano najnowocześniejsze oprawy LED-owe. Na każdym kolejowym obiekcie jest ich średnio 60-70. Ich moc waha się od 13 do 40 W. Mimo bardzo dużej ilości światła w obrębie przystanku, ilość pobieranej energii będzie stosunkowo niewielka.
Bilety
Za bilety PKM płacimy według taryfy SKM i na przykład za przejazd z Gdańska Wrzeszcza do Gdańska Portu Lotniczego (23 km) zapłacimy 6 zł za bilet normalny.
Rodziny mogą skorzystać z dwóch zniżek:
- „Karty Dużej Rodziny”, bilet jednorazowy z ulgą nawet 37%; dzieci do ukończenia 24 roku życia lub do 26 roku życia mogą skorzystać z przysługujących im indywidualnych uprawnień do ulg ustawowych.
- „Rodzinny Bilet Strefowy” – mogą z niego skorzystać wspólnie podróżujący członkowie rodziny w grupie składającej się z jednej lub dwóch osób dorosłych oraz podróżujących z nimi dzieci własnych lub przysposobionych do lat 16, przy czym grupa ta nie może liczyć mniej niż jedna osoba dorosła i dwoje dzieci i nie więcej niż jedna osoba dorosła i dziewięcioro dzieci lub dwie osoby dorosłe i ośmioro dzieci. Za przejazd na podstawie Rodzinnego Biletu Strefowego pobiera się opłatę zryczałtowaną, w zależności od odcinka ważności biletu i niezależnie od liczby osób korzystających z biletu.
Bilety z wyżej opisanymi zniżkami ważne są na przejazd w klasie 2, w pociągach osobowych oznaczonych SKM.
Należy pamiętać, żeby mieć zawsze ze sobą dowód zniżki, a bilet skasować przed wejściem do pociągu.
Ciekawostki Drodzy Rodzice, bez względu na to, czy jeździcie PKM codziennie, czy okazjonalnie, warto zająć sprawić, żeby dzieci się nie nudziły. Podróż minie szybciej, a Wy zyskacie autorytet najmądrzejszych rodziców na świecie. Poniżej kilka ciekawostek do wykorzystania w czasie podróży
• Maksymalna prędkość pociągów na linii PKM – 120 km/h
• Na całej linii PKM wbudowanych zostało 28 970 podkładów. Gdyby wszystkie te podkłady ustawić jeden na drugim, to miałyby wysokość 8,5 tys. m – tyle co najwyższy szczyt świata Mount Everest.
• Na torach PKM wykonano ponad 2,4 tysiąca spawów szyn.
• Łącznie wykorzystano ponad 55 tys. m3 betonu, co oznacza transport betonu ponad 6200 betonowozami. Gdyby je ustawić w kolejce jeden za drugim, otrzymalibyśmy dystans ok. 43 km – rząd betoniarek zaczynający się w Gdańsku Głównym kończyłby się w Redzie.
• Użyty do budowy PKM beton waży łącznie ok. 137 500 ton, czyli tyle, ile wszyscy mieszkańcy Warszawy razem wzięci.
• Przy budowie obiektów mostowych wykorzystano ponad 7 300 000 kg (7,3 tys. ton) zbrojenia, czyli mniej więcej tyle ile waży cała wieża Eiffela. Zbrojenie przyjechało na budowę 365 samochodami. Łączna długość prętów zbrojeniowych to ok. 3000 km – tyle, ile wynosi odległość z Gdańska do Madrytu.
• Na budowę przywieziono 270 tys. ton pospółki (materiał sypki) i 172 tys. ton kruszywa. Gdyby tym materiałem wypełnić towarowe wagony kolejowe, to zebrałoby się 2370 wagonów. Gdyby ustawić je jeden za drugim, to kolejka wagonów zablokowałaby tory od stacji Gdańsk-Główny do stacji Gdynia-Grabówek.
• Długość kabli telekomunikacyjnych położonych na terenie PKM to 134 km, czyli tyle ile wynosi odległość z Gdańska do Miastka.
• Na trasie PKM zainstalowane będą 2 smarownice, czyli bezobsługowe urządzenia przytorowe, które w chwili najazdu pojazdu w sposób mechaniczny dozują smar i spryskują go na powierzchnie szyny.
• Na trasie PKM położono 197 km kabli i przewodów energetycznych, czyli tyle ile wynosi odległość z Ustki do Elbląga.
• Na trasie PKM wbudowano około 1700 sztuk pali wspierających obiekty mostowe, ich łączna długość to ok. 25 km, czyli tyle co odległość z Kolbud do Kartuz.
• W sumie objętość wszystkich wykopów, nasypów i dowozów gruntu wyniosła ok. 3 mln m sześc., czyli 0,003 km3. Dla porównania Morze Bałtyckie ma 21 721 km³.
• W ramach tzw. nasadzeń zastępczych (za blisko 20 tys. drzew i krzewów wyciętych w związku z budową) Pomorska Kolej Metropolitalna posadziła niemal 75 tysięcy drzewek i sadzonek leśnych na terenie Gdańska i okolic. Wśród nich znalazły się sosna pospolita, buk pospolity, dąb bezszypułkowy, brzoza brodawkowata, modrzew oraz lipa drobnolistna.
• Do obsypania i podbicia torów zużyto niemal 60 tys. ton tłucznia, co przekłada się na pojemność około 3,5 tys. ciężarówek. Gdyby cały ten tłuczeń miała dowozić tylko jedna ciężarówka przez 24 godziny na dobę, zajęłoby to jej cały rok!
• Najdłuższy obiekt mostowy na linii PKM, to 940-metrowa estakada obok gdańskiego lotniska, oznaczona symbolem WK 36. Podzielony jest on na 25 przęseł, opartych na 26 podporach.
• 248 – to numer przyznany nowej, dwutorowej linii PKM w prowadzonym przez PKP PLK wykazie wszystkich linii kolejowych w Polsce (+ 253 dla jednotorowej łącznicy w kierunku Kościerzyny)